Autokeuring

Motorfietskeuring in Vlaanderen – terugblik op eerste drie maanden

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in, meer specifiek voor motorfietsen boven de 125 cc voor tweedehandsverkoop en na ongeval. De motorfietsen worden technisch gekeurd op hun veiligheid, milieu- en geluidsimpact.

4/10/2023

5/4/2023

Facts

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in, meer specifiek voor motorfietsen boven de 125 cc voor tweedehandsverkoop en na ongeval. Motorfietsen worden dus niet standaard onderworpen aan een periodieke keuring. De motorfietsen worden technisch gekeurd op hun veiligheid, milieu- en geluidsimpact.

Omzetting van Europese richtlijn

Op basis van een Europese richtlijn werd de niet-periodieke motorfietskeuring ingevoerd. Het achterliggende doel is het vooral het verhogen van de verkeersveiligheid. De Europese Unie streeft naar het volledig verdwijnen van verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2050, de Vision Zero. Een voertuig en dus ook een motorfiets in goede staat, dragen daar fundamenteel toe bij.

Niet alle motorfietsen

Niet alle motorfietsen vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om:

  • Motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc
  • Elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur

Controle op verkeersveiligheid, milieu en consumentenbescherming

Het accent van de motorfietskeuring ligt op de verkeersveiligheid en de milieu- en consumentenbescherming. De motorfiets wordt gecontroleerd op volgende technische domeinen: de remuitrusting, stuurinrichting, lichten en reflectoren, ophanging, het chassis, een emissiemeting en auditieve beoordeling. De volledige beschrijving van de controle is terug te vinden in het keuringshandboek op de website van GOCA Vlaanderen. Een motorfietskeuring in de praktijk? Kijk Uit wijdde er een aflevering aan.

Spreiding keuringscentra

Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en zo’n 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren. De motorfietskeuring zal plaatsvinden in ruim twee derde van de keuringscentra, met een mooie geografische spreiding over heel Vlaanderen.

Vandaag kan dit al in As, Alken, Brakel, Brugge, Deurne, Diest, Diksmuide, Eeklo, Geel, Hechtel-Eksel, Heist-op-den-Berg, Ieper, Mechelen, Roeselare, Rotselaar, Stekene, Tienen, Turnhout, Wondelgem, Willebroek, Zellik, Zwevegem, Zwijnaarde. De komende maanden worden daar nog de keuringscentra van Antwerpen-Noorderlaan, Dendermonde, Halle en Zemst aan toegevoegd.

Figures

Hierbij vinden jullie de resultaten van de eerste drie maanden motorfietskeuring in Vlaanderen.

Aantal

  • In Vlaanderen vonden tijdens de eerste drie maanden van 2023 in totaal 4.244 motorfietskeuringen plaats (4.200 motorfietsen).
  • Hiervan waren slechts 3 keuringen na ongeval, de overige waren allemaal tweedehandskeuringen.

Keuringsresultaat

  • Groen keuringsbewijs met normale geldigheid: 3.187
  • Groen keuringsbewijs met beperkte geldigheid (3m): 255
  • Rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid (15d): 773
  • Rood keuringsbewijs met verbod tot verkeer: 29

Afkeurpercentage = 18,9%

Dit ligt in lijn met de afkeurpercentages voor de andere voertuigcategorieën.

Tips & tricks

De meest voorkomende gebreken situeren zich voornamelijk in de volgende categorieën:

  • Lichten en reflectoren (aanwezigheid, werking, bevestiging, vereisten, afstelling, …)
  • Identificatie (voertuigidentificatienummer, boorddocumenten, identificatieplaatje)
  • Overlast (geluid en emissies)
  • Banden (onvoldoende profieldiepte)

Wil je een rode kaart vermijden dan laat je best je motorfiets eerst grondig checken door een professional. Maar een aantal controlepunten kan je zelf makkelijk nagaan. Een tip is dan ook om deze onderdelen van de motorfiets zelf grondig na te kijken vooraleer je naar de keuring gaat.

Concreet:

  1. Controleer of alle lichten werken
  2. Is het profiel van je banden niet te veel afgesleten? Bandenfabrikanten hebben in de hoofdgroeven van hun banden slijtage-indicatoren geplaatst. Dit zijn kleine rubberen blokjes van 1,6 mm hoog. Zolang het profiel van je banden hoger is dan deze indicatoren, is alles in orde.
  3. Controleer of je alle boorddocumenten hebt, ook het gedeelte van het kentekenbewijs dat je thuis moet bewaren

Alle keuringspunten zijn in detail beschreven in het Handboek Motorfietskeuring op de website van GOCA Vlaanderen.