Autokeuring

HVO tanken om de PN-test te “halen”? Waarom dat meestal niet werkt

18/9/2025

12/9/2025

Steeds vaker horen we dat het tanken van HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil, ook wel HVO100) zou helpen om de PN-test te doorstaan. Dat is een misvatting. De PN-meting (Particle Number) controleert het aantal ultrafijne deeltjes in de uitlaat, niet enkel de zichtbare rook of de samenstelling van de brandstof. De test is ontworpen om vooral één ding te bewaken: werkt de roetfilter correct, ja of nee?


HVO kan de verbranding schoner maken en sommige emissies verlagen, maar wanneer de DPF gescheurd, leeg of verwijderd is, structureel verstopt is en niet meer kan regenereren of wanneer er motorproblemen zijn (defecte verstuivers, EGR-storingen, valse lucht, turbo-lekkage), dan blijft het deeltjersaantal tijdens de PN-test te hoog — ongeacht de brandstof in de tank. Met andere woorden: HVO maskeert geen defecte of ontbrekende roetfilter en “omzeilt” de test niet.


Conclusie
HVO tanken kan de motor beter laten lopen, maar is geen oplossing voor een afgekeurde PN-test. In veel gevallen is alleen een gedegen herstelling — en zo nodig vervanging of correcte regeneratie van de DPF — de juiste én duurzame aanpak. Omzeilen is niet alleen ineffectief, het is ook niet toegestaan; herstel is de enige correcte weg.