Recent publiceerden VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws een tweedelige reportage over de autokeuring in Vlaanderen. Met deze brief willen we graag enkele punten verduidelijken.
9/3/2023
16/2/2023
Recent publiceerden VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws een tweedelige reportage over de autokeuring in Vlaanderen. Als sectorfederatie voor de autokeuring vinden we het bijzonder jammer dat de eerder tendentieuze berichtgeving veel feitelijke onjuistheden bevat. We zijn er ons uiteraard van bewust dat niemand voor het plezier naar de autokeuring komt, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de journalist de keuringsondernemingen bewust in een negatief daglicht wil plaatsen.
Met deze brief willen we graag enkele punten verduidelijken.
Vooreerst zijn we niet blind voor de terugkerende thema’s uit de klachten. Elke klacht is er één te veel en we zijn dan ook van oordeel dat er gepast gevolg aan moet gegeven worden. Intens overleg tijdens de zomer met de minister en onze toezichthoudende overheid heeft ertoe geleid dat een hele reeks acties werden en nog zullen worden uitgerold.
Met het oog op het verhogen van de klanttevredenheid werden onder meer volgende acties op touw gezet:
Een belangrijke bron van klachten is evenwel de technische reglementering. In dit licht zal de regelgeving verder klantgericht herbekeken worden, een ambitie die we delen met onze toezichthoudende overheid.
In 2022 ontving onze bevoegde overheid 1182 meldingen - waarvan 573 klachten - op ruwweg 3,4 miljoen keuringen. Dat betekent ook dat meer dan 99,95% van de keuringen zonder klachten verliep. We willen het in deze brief dan ook opnemen voor onze collega’s die elke dag het beste van zichzelf geven maar nu genadeloos in de media worden beschimpt. Daar tillen we erg zwaar aan.
Bij de keuringsondernemingen loopt momenteel een audit die de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken heeft besteld. Het spreekt voor zich dat de sector hier in alle transparantie en constructief aan meewerkt en we kijken uit naar de resultaten van deze doorlichting.
Als sectorvereniging kunnen we echter niet vanop de zijlijn toekijken en wachten op deze audit om alvast enkele geheel onjuiste punten uit de reportages te weerleggen.
Los van deze punten kijken we er als sector naar uit om verder samen te werken met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Kabinet van Minister Lydia Peeters om de gedeelde doelstelling voor een duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid verder waar te maken.
We laten de parlementaire commissie Mobiliteit en Openbare Werken nu haar werk doen. In die optiek zullen wij alvast een inhoudelijke adviesnota met concrete verbetervoorstellen overmaken aan onze opdrachthoudende overheid en bevoegde minister.
* Uitzonderlijk werken 3 van de 43 keuringscentra nog steeds enkel op afspraak en dit om praktisch-organisatorische redenen, met name om het verkeer op de aanpalende openbare weg te allen tijde te kunnen vrijwaren. Het gaat om Brakel, Zellik en Zwijnaarde.