Verlagen
Onder strikte voorwaarden mag u uw auto verlagen.
- andere veren plaatsen
- originele veren aanpassen of wijzigen
- tussenstukken tussen de veer en haar steun plaatsen
- inveeraanslagen wijzigen
- torsiestangen vervangen of aanpassen
- originele veerpoten en McPhersons vervangen of aanpassen.
Na een verlaging moet u uw wagen opnieuw laten keuren voor u er opnieuw de weg mee opgaat. Dat kan alleen in een keuringscentrum waar de wielgeometrie kan gecontroleerd worden (zie lijst hieronder). Naast uw autopapieren moet u het montageattest en het validatieattest meenemen.
Het keuringscentrum keurt de verlaging en meet de wielgeometrie van uw auto. Zo gaat het centrum na of de positie van de wielen nog altijd overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant.
Tijdens de keuring controleert het keuringscentrum:
- het spoor mag maximaal 2 % (4 % voor terreinvoertuigen) groter zijn
- de bedekking van de wielen door het koetswerk
- de vrije doorgang van de wielen
- het wegcontact van de wagen zonder belasting
- de plaatsing van de lichten, retroreflectoren, kentekenplaat en eventuele trekhaak
- de bodemvrijheid (minstens 11 cm)
- het montageattest
- het validatieattest
- de wielgeometrie
- of de verbouwer van de wagen ingeschreven is als erkend installateur.
Het resultaat van de meting van de wielgeometrie komt op uw keuringsbewijs te staan. Op uw keuringsbewijs en op uw kentekenbewijs krijgt u een stempel ‘verlaagd voertuig’.
Lijst met contactgegevens voor validatierapport
Blanco montageattest
Keuringscentra voor keuring van verlaging
Alken
Asse (Zellik)
Brasschaat
Brugge
Dendermonde
Diest
Gent (Zwijnaarde)
Londerzeel
Willebroek
Zwevegem