Blijf op de hoogte van de laatste wijzigingen aan de wegcode
Vanaf 03/02/2022 mogen voertuigen gebruikt voor schoolvervoer van personen met een handicap ook rijden op de bijzondere overrijdbare bedding.
Op het voertuig moeten onderstaande borden goed zichtbaar zijn aangebracht.
De bijzondere overrijdbare bedding was voordien alleen voorbehouden voor het openbaar vervoer (voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer).
Het begin van de bijzondere overrijdbare bedding is aangeduid door het verkeersbord F18.
Omdat het theorie-examen categorie B ervan uitgaat dat de kandidaat aan het stuur zit van een gewone personenwagen, zal deze wijziging hier geen invloed hebben, tenzij dit expliciet vermeld wordt.
Ook in het theorie-examen categorie D1/D zal dit expliciet vermeld worden.
Bron: Wet 23/12/2021 tot wijziging van het KB van 1/12/1975, artikels 2.8 en 72.6
Vanaf 1/08/2021 verdwijnt het verkeersbord F113 dat het einde van een fietsstraat aanduidt.
Sedert 1 juli 2019 is het mogelijk om aan een fietsstraat een zonale geldigheid te geven. Dat is in het bijzonder aangewezen wanneer een wegbeheerder meerdere straten die met elkaar verbonden zijn als fietsstraten wil signaleren.
Om het aantal verkeersborden te verminderen, wordt het bord F113 geschrapt uit de wegcode:
De geldigheid van het bord F111 dat een“enkelvoudige” fietsstraat aanduidt, wordt beperkt tot het volgend kruispunt . De vermelding van het woord “fietsstraat” is niet verplicht.
Een fietsstraat een zonale geldigheid geven, dus meerdere met elkaar verbonden straten worden een fietsstraat, wordt aangeduid met onderstaand verkeersbord:
Het einde van een zonale fietsstraat wordt aangeduid met onderstaand verkeersbord:
Bron : KB 08062021 tot wijziging van het KB van 01 december 1975 artikels 2.61; 65.5.1; 65.5.3 en 71.2
Vanaf 1/01/2021 wijzigt de maximumsnelheid in het BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Binnen de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot 30 km/u.
Buiten de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot 70 km/u.
op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen; en
Vanaf 1/10/2020 moet u als bestuurder in de file spontaan EEN REDDINGSSTROOK vormen
Waar?
Alle wegen met 2 of meer rijstroken per rijrichting.
Wanneer?
Van zodra het verkeer sterk vertraagt of er een file ontstaat.
Wat?
Een reddingsstrook is de vrije ruimte tussen 2 rijstroken in een file, die door alle prioritaire voertuigen gebruikt kan worden.
Bij filevorming moeten de bestuurders die op de linkerrijstrook rijden zo snel mogelijk naar links uitwijken op hun rijstrook en moeten de bestuurders die op de rechterrijstro(o)k(en) rijden zo snel mogelijk naar rechts uitwijken op hun rijstrook.
Ook als er geen hulpdiensten te horen of te zien zijn, moet u bij filevorming een reddingsstrook vormen.
Niet alleen op autosnelwegen.
Doe het tijdig en wacht niet tot het verkeer helemaal stilstaat want dan is het moeilijk om nog te manoeuvreren.
Elke minuut telt bij een noodgeval, een vlotte doorgang voor de hulpdiensten kan een leven redden.
Als blijkt dat een prioritair voertuig onvoldoende ruimte heeft om in uw buurt op de reddingsstrook te rijden, zal u ook buiten uw rijstrook moeten uitwijken.
Bron: Wet van 22/06/2020 totwijziging van het KB van 1/12/1975, artikels 2.70 en 9.8